روحالله رحمتیان؛ ندا حمیدیزاده؛ مرضیه مهرابی
چکیده
زبانآموز در هر سطحی به دنبال رشد توانش خود به ویژه توانش واژگانی خود میباشد. مدرس زبان نیز به نوبة خود به دنبال تدریس بهتر زبان است.
با توجه به این مسئله، مدرس توجه خاصی به شناسایی مشکلات زبانآموزان ...
بیشتر
زبانآموز در هر سطحی به دنبال رشد توانش خود به ویژه توانش واژگانی خود میباشد. مدرس زبان نیز به نوبة خود به دنبال تدریس بهتر زبان است.
با توجه به این مسئله، مدرس توجه خاصی به شناسایی مشکلات زبانآموزان خود دارد تا بتواند کمبودهای ناشی از ابزار اصلی که استفاده میکند را برطرف نماید. این امر، نقطة آغازین این تحقیق میباشد.
در مقالة حاضر، واژگان پربسامد و کارکردی در کتاب آموزش زبان فرانسه به نام Alter Ego به صورت کمّی تحلیل و سپس میزان جذب این واژگان نزد 40 زبانآموز ایرانی بزرگسال سطح A1 به کمک آزمونهای بسته، نیمهباز و باز بررسی شده است.
با این دیدگاه، هدف این مقاله یافتن واژگان پربسامد و کارکردی در Alter Egoاست. این امر میتواند به شناسایی مشکلات زبانآموزان ایرانی در کاربرد این واژگان منجر شود. در صورتی که این نتایج این تحقیق در روش تدریس واژگان در نظر گرفته شود، به زبانآموزان کمک خواهد شد تا توانش واژگانی خود را رشد دهند.
نتایح حاصل از این تحقیق نشان میدهند که زبانآموزان ایرانی واژگان کارکردی را «خوب»، بر اساس مقایس مورد نظر جذب میکنند و به کار میبرند. با این حال، مشکل آنها در سطح واژگان دستوری پربسامد است.